Installatie RallySafe unit
De unit moet eenvoudig bedienbaar zijn voor zowel de rijder als de navigator vanuit de stoel met de gordels vast (SRR Art 53.2.1). Monteer de unit daarom tussen jullie in.
Installeer de RallySafe unit voordat je naar de Technische Keuring gaat. Dat is verplicht. Zet de unit ook alvast aan voor de technische keuring en controleer rechtsboven je startnr.
Zorg ervoor dat de aansluiting van de kabels stevig aangedraaid zijn. Losse aansluitingen zijn de meest voorkomende storingen. Het label dat aan de unit zit met je naam erop mag je verwijderen
Installatie RallySafe unit – Permanente stroom
Installeer de unit ook op de permanente stroom, dus voor de hoofdschakelaar, op de pluspool van de accu. Het systeem heeft een continue voeding nodig zodat er te allen tijde een signaal kan worden uitgestuurd, ook als je zwaar bent gecrasht. Maak dit in orde!
Het niet aangesloten hebben van de unit op permanente stroom kan ook voor inklok-problemen zorgen. Als je de auto uitzet, gaat de unit ook uit na een tijdje. Het opstarten duurt eventjes als je weer start. Als jij dan net voor de TC staat en meteen de TC inrijdt, dan herkent de unit de locatie waar je bent nog niet en komt er geen Check In verzoek in beeld.
Voor de start
Check RallySafe alvast ruim voor de start. Ontdekken dat de zekering mist bij TC0 is niet fijn.
Arriveer ook 10 minuten eerder bij TC0 zodat het systeem de laatste gegevens kan inladen en de persoon van RallySafe nog kan helpen als er een probleem is.
Als je scherm niet opstart, kan het ook zijn dat de unit in Slaap modus is. Druk op een knop om de unit te activeren. Controleer rechtsboven je startnr.
De knopjes op de verbinding
Wist je dat onder de knop Options ook de mogelijkheid hebt om een SOS te sturen? Zie je een ongeluk onderweg of gaat het niet goed met één van jullie op de verbindingsroute, ook dan kan je een SOS naar Race Control sturen. Klik op Options en dan op Hazard. Ook een prettige gedachte als het kastje niet naar Stage modes is geschakeld op de proef.
Je tussentijden kan je ook vinden onder de knop Options.
De RallySafe unit kun je ook heel goed als tripmaster gebruiken als je die nog niet hebt. Klik op de knop Reset om de Intermediate afstand te resetten. En je hebt de totaal afstand vanaf de laatste TC altijd in beeld.
Gebruik de Dim knop om het licht dat van de unit afkomt te dimmen. Handig in het donker.
Jullie staat stil op de proef, maar zijn OK
Als je hulp nodig hebt, druk je op SOS. Maar zijn jullie ok, of sta je stil vanwege mechanische problemen, ook dan is het erg belangrijk om op OK te drukken.
Om 2 redenen:
– Druk je niet op OK, dan gaat er een HAZARD naar de rijders die achter jullie aan komen. Zij zijn dan verplicht te stoppen om te checken wat er aan de hand is! Die zijn niet blij als je gewoon OK bent.
– Racecontrol kan meerdere auto’s op de proef hebben stil staan. Die houden ze allemaal in de gaten. Laat ze weten dat het goed met je gaat. Dat geeft daar rust en laat de aandacht niet gaan naar iets wat geen aandacht nodig heeft.
Dus heb je geen onmiddellijke assistentie nodig, druk ook dan z.s.m. op OK! Er loop een teller af om je daaraan te herinneren.
Weet dat zo gauw als de auto beweegt en dan weer stil staat, de aftelprocedure weer opnieuw begint. Druk ook dan weer OK. Het is niet dat je dan wat fout hebt gedaan als je die OK vraag weer krijgt.
SOS
Als jullie dringend hulp nodig hebben, druk op SOS. Let erop dat je dan nog niet klaar bent!
Bevestig dat er inderdaad een SOS is door op de knop Fire of Medical te drukken. Er komen namelijk veel valse SOS meldingen binnen gedurende een wedstrijd. Daarom is dit echt nodig.
De auto achter je krijgt een Hazard melding totdat je de SOS hebt bevestigd of hebt gecanceld.
Kom je bij een andere auto die directe hulp nodig heeft, dan kan de eerste auto bij het ongeluk ook de eigen SOS drukken. En denk ook dan om de bevestiging van Fire of Medical.
De auto achter je krijgt een Hazard melding totdat je de SOS hebt bevestigd of hebt gecanceld.
Kom je bij een andere auto die directe hulp nodig heeft, dan kan de eerste auto bij het ongeluk ook de eigen SOS drukken. En denk ook dan om de bevestiging van Fire of Medical.
Inchecken bij de tijdcontrole: rijder
Ben je gestopt in de buurt van een tijdcontrole, dan is de knop Check-in beschikbaar. Druk op de knop in de gewenste minuut. Je moet dit daarna bevestigen.
Heb je te vroeg gedrukt, dan kan je gewoon op NO klikken. Je krijgt dan opnieuw de Check-in knop. Wacht tot de goede minuut om opnieuw in te checken.
Inchecken bij de tijdcontrole: official
De official heeft 2 mogelijkheden bij het inchecken:
– de ingecheckte tijd van de rijder accepteren
– zelf een tijd invoeren
Voert de official zelf een tijd in dan kan er een minuut verschil zitten tussen je eigen tijd en de official tijd. De official krijgt namelijk op de tablet de huidige minuut voor ingevuld en past deze niet altijd aan wanneer nodig.
Weet dat op Racecontrole een verschil tussen de officialtijd en de deelnemer inchecktijd meteen wordt opgemerkt. Dit wordt meteen gecorrigeerd naar de deelnemer inchecktijd. Check daarom altijd zelf in als je de mogelijkheid hebt! Dan heb je de meeste controle op wat er gebeurd en voorkom je gedoe.
Inchecken komt niet in beeld
Komt er geen knop Check-in in beeld, geef dit dan meteen door aan de Contactpersoon Rijders via WhatsApp. De official van de tijdcontrole staat dan waarschijnlijk niet helemaal op de vooraf ingestelde plek in RallySafe. Je locatie wordt dan nog niet als controlegebied herkent.
Geeft dit door aan de Contact persoon Rijders, zodat hij het door kan geven aan Racecontrol. Zij kunnen dan z.s.m. zorgen dat dit voor de rest van het veld weer in orde komt.
Inklok-problemen kunnen ook ontstaan als je Rally Safe unit niet op de op permanente stroom hebt aangesloten. Als je de auto uitzet, gaat de unit ook uit na een tijdje. Het opstarten duurt eventjes als je weer start. Als jij dan net voor de TC staat en meteen de TC inrijdt, dan herkent de unit de locatie waar je bent nog niet en komt er geen Check In verzoek in beeld. Let erop dat je de unit voor de hoofdschakelaar hebt zitten op de pluspool van de accu.
Rode vlag
Op de proef kan er ook een rode vlag in beeld komen op rondkoersen.
Ga dan langzaam rijden en druk op de bevestig knop dat je hem hebt gezien binnen 1 minuut. Als iedereen snel bevestigd, kan de organisatie ook sneller de proef op!
Inhaalverzoek
Op de proef kan je op de Pass knop drukken als je je voorganger wil inhalen.
Het scherm van de voorgang wordt dan blauw en ziet de afstand in beeld van de achterligger. Laat je achterligger dan zo snel mogelijk veilig passeren.
Handmatig gegenereerde berichten
Naast automatisch gegenereerde berichten kan Race-Control je ook een persoonlijk kort bericht sturen. Beantwoord deze met de knoppen.
Rally Club Holland is jouw toegewijde partner in de rallysport, met een passie voor veiligheid, kennisdeling en gemeenschapversterking. Wij beloven hoogwaardige educatieve trainingen, waardevolle informatie en een ondersteunende omgeving, zodat je met vertrouwen, plezier en deskundigheid kunt deelnemen aan rally-evenementen.